Här kommer jag beskriva allt från planering till utförande och utvärdering/reflektioner av mitt didaktiska material. Låt oss ta allt från början. Jag fick i ett tidigt skede under VFU:n reda på att jag fick planera in mina olika moment väldigt fritt i förskoleklassen och att jag skulle få den tid jag ville under veckornas olika lektionspass. Min VFU-lärare var väldigt flexibel och mån om att jag skulle få det utrymme och ansvar jag behövde. Tillsammans med min VFU-lärare kom jag fram till att jag ville göra mitt didaktiska material kring temat vatten. Skolan skulle ändå arbeta med just detta som ett led i arbetet med Grön Flagg som hela skolan inklusive förskoleklassen arbetade med. Jag ville utgå från Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). Med mitt didaktiska material ville jag ha utgångspunkten i barnens erfarenheter och kunskaper samt att undervisningen ska främja barnens livslånga lust att lära (ss. 7-8).
Således inleddes mitt arbete med att utforska lite vad barnen tänkte på kring begreppet "vatten" och jag gjorde därmed en tankekarta på Smartboarden för att få in lite IKT (informations- och kommunikationsteknik).
Det som framkom av barnens svar om vatten var att man kunde dricka det, åka båt på det, bada och simma i det samt att se krokodiler och ormar i det. Jag utvärderade dessa svar lite snabbt och utifrån dessa kom jag fram till att barnen behövde få lite mer fakta om vad vatten mer kan vara. I linje med Lgr 11 så ville jag lägga upp mitt didaktiska material med utgångspunkten att ge barnen en positiv grund för ett livslångt och lustfyllt lärande och jag tog hjälp av både videor om Vattenmannen och Speed (http://www.ur.se/Produkter/162283-Vattenmannen-och-Speed-H2O-vattnets-former ) från Utbildningsradion (UR) samt högläsning från boken Blött Sött och Salt - allt om vatten av Kristin Dahl (2011).
Videon och högläsningen handlade om vattnets minsta beståndsdel, vattenmolekyler och detta blev en introduktion till mitt temaarbete (didaktiska material). Efter denna introduktion så presenterade jag min "Musse Molekyl", en figur i tovat ull som skulle följa temaarbetet. Musse skulle bli en förgrundsgestalt samt fungera som en röd tråd genom mitt didaktiska material och som barnen skulle hjälpa med diverse uppdrag.
GENOMFÖRANDE
Första uppdraget var att göra kompisar till Musse Molekyl. Barnen fick skapa sina egna vattenmolekyls-figurer med kulor i diverse material och storlekar. Dessa fick sedan färgläggas och dekoreras med ögon, mun och så vidare. Figurerna blev till alla möjliga former av molekyler, så som exempelvis hulkenmolekyl, monstermolekyl och kompismolekyler.
GENOMFÖRANDE
Första uppdraget var att göra kompisar till Musse Molekyl. Barnen fick skapa sina egna vattenmolekyls-figurer med kulor i diverse material och storlekar. Dessa fick sedan färgläggas och dekoreras med ögon, mun och så vidare. Figurerna blev till alla möjliga former av molekyler, så som exempelvis hulkenmolekyl, monstermolekyl och kompismolekyler.
"Musse Molekyl"
Ett av barnen kom på att man kunde sätta en pinne i hålet på flörtkulorna och att molekylen då kan placeras i en blomma eller så kan man hålla i pinnen och leka med den. Detta kan jag tycka stämmer överens med Lgr 11 (s. 217) - att barnen utforskar, experimenterar, löser problem och tar sin an utmaningar på ett kreativt sätt, alltså utvecklar sin problemlösningsförmåga.
Ett annat inslag var Musse Molekyls kompis "Danstermo"



Ytterligare ett experiment följde som jag kallar "Vattenvulkan". Experimentet sker genom att man blandar kokande vatten med karamellfärg i en liten flaska som sänks ner i ett kärl med kallt vatten. Barnen fick momentet beskrivet för sig och fick då ställa en hypotes om vad de trodde skulle hända. En svår fråga kan tyckas då barnen inte hade någon särskild hypotes utan ville se vad som hände. Det som sker är att det varma karamellfärgade vattnet är lättare än det kalla och då stiger det och effekten kan ses om en form av "lava" som stiger upp mot vattenytan således namngav jag aktiviteten till vattenvulkan.
En skapandeaktivitet följde sedan, då jag lanserade uppdraget att Musse Molekyl ville resa upp till sina vattenmolekyler uppe i regnmolnen. Detta skulle ske genom att barnen skapade vattenraketer. Det som behövdes till denna aktivitet var endast PET-flaskor, lite vatten per flaska, en syl och en bollpump med ventil för att få raketen att stiga. Men för att göra skapandet mer lustfyllt fick barnen designa sina raketer genom att tillverka stjärtfenor, styrfenor och pynta dem bäst de ville med diverse material. Jag hade tillverkat en modell som inspiration samt en liten enkel uppskjutningsramp. Barnen skapade väldigt olika och unika raketer, utan att kopiera vare sig min eller andras, vilket var roligt att se!
Ett passande citat från Lgr 11 angående skapande av vattenraketerna:
”Undervisningen
ska ge eleverna förutsättningar att utveckla idéer,överväga olika lösningar,
framställa föremål och värdera resultat.På så sätt ska undervisningen bidra
till att väcka elevernas nyfikenhetatt utforska och experimentera med olika
materialoch att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.” s. 217


![]() |
Foton: Ulf Blixt, 2015-11-26 |
SAMMANFATTNING
Sammanfattningsvis är jag nöjd med planeringen, utförandet och resultatet av mitt didaktiska material i sin helhet. Jag har tillsammans med barnen i förskoleklassen samt min VFU-lärare utforskat vårt så livsviktiga vatten på ett lustfyllt och lärorikt sätt. Barnen har fått en grund i naturvetenskap, allt från vattnets minsta beståndsdel till vattnets olika faser samt ämnen som språk, dans och musik bland mycket annat. Jag kan se att detta förbereder dem för skolans undervisning och framtida lärande. Inför min kommande yrkesroll känner jag mig motiverad och inspirerad att tillämpa temaarbeten kring diverse olika ämnen för att främja barnens kreativitet och inlärning. I temaarbeten kan man beröra språk, matematik, teknik med mera. Detta har varit en otroligt lärorik och utvecklande tid och jag kommer ta med mig många VFU-erfarenheter in min framtida roll som pedagog
Referenser:
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011[Elektronisk resurs], 2011, Skolverket, Stockholm
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar