söndag 20 mars 2016

Drama 1 - Drama i förskolan

Dagens dramaworkshop handlade om dramapedagogik, ledarskap i drama och hur man lägger upp ett dramaförlopp. Gunilla Fihn [1] började att berätta om att drama betyder att åskådliggöra något genom handling. Hon förklarade att begreppet drama kunde betyda olika saker i olika sammanhang. Drama i teater är skrivna skådespel, drama i vardag beskrevs som en omvälvande situation och sist förklarades drama i pedagogik, alltså drama i utbildning.

Fihn [1] förklarade vikten av ett tydligt ledarskap när man håller i ett dramaförlopp och att man ska vara positiv. Humor är en viktig ingrediens, att kunna ställa sig "vid sidan av" och kunna skratta åt det. Viktigt i ett dramaförlopp är att inte ha för stora grupper, utan dela upp deltagarna i smågrupper. Man bör som ledare även ta deltagares rädslor på allvar och inte nonchalera dessa. Som ledare i en aktivitet är det viktigt att utveckla en förmåga att kunna avgöra när man själv kan vara med och delta. Att man i en aktivitet ska kunna "ha ett öga öppet" och förstå att man inte alltid kan vara delaktig på samma villkor som deltagarna.

Av ledarskapsförmågorna ovan så ser jag att dessa förmågor är viktiga att besitta när man jobbar i förskolan. När man som pedagog är positiv och har kul, sprider sig lätt dessa känslor man har till resten av barngruppen. Barngrupperna i förskolan bör inte heller vara för stora när man har en aktivitet, så att alla kan bli sedda och lyssnade på samt att stora barngrupper ökar risken för stoj. Även förmågan att ibland kunna vara med i en aktivitet som deltagare men att även ha koll på hela barngruppen är viktig som pedagog. Just att kunna avläsa när man ska gå ut ur en lek/aktivitet och observera är en viktig kompetens i förskolan. Som pedagog ska man heller aldrig nonchalera barns rädslor, kan vara traumatiska händelser som utlöst rädslan/otryggheten.

Vi blev indelade i smågrupper och fick till uppgift att skapa ett tema utifrån en barnbok samt göra ett dramaförlopp.. Vi blev tilldelade Vinga på villovägar, en bok om en fågel som kommit vilse och som knackar på diverse olika hus och i dessa hus bor alla olika slags djurfamiljer, tills Vinga hittar hem.

Vi skulle följa ett dramaförlopp som innehöll:
1. Inledning (värma upp)
2. Uppvärmning (lek)
3. Koncentrationsövning
4. Värderingsövning (tex fyra hörn)
5. Improvisation (föra in något i handlingen, kort förberedelse)
6. Gestaltning (själva dramatiseringen).

Vi valde att göra ett tema runt djur och detta utvecklades specifikt till att beröra "djur på bondgården". Vi skulle endast visa upp en liten del av det dramaförlopp vi planerade och vi valde var en aktivitet som vi kallade för "bondgården". Denna aktivitet (uppvärmning) är densamma som fruktsallad, fast där deltagarna fick varsitt djur istället för frukter. Man kunde bli en katt, en höna eller en ko men istället för att säga fruktsallad så sa vi "bondgård" när alla skulle byta plats med varandra. 

Att jobba med ett temaarbete utifrån en bok är något jag säkert kommer få utlopp för i min yrkesroll som förskollärare. Man kan få in väldigt mycket från Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010) med ett sådant temainriktat arbete, där lärandet har alla förutsättningar att bli mångsidigt och sammanhängande (s. 7). 



Referenser:
[1] Gunilla Fihn. Drama 1. Högskolan i Borås, 2015-09-11

Läroplan för förskolan [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar