lördag 19 mars 2016

Textil - tryck & broderi

Vi har idag haft en workshop om textiltryck och broderi med Cathrine Berg[1] i Borås textilmuseets lokaler för DIY (engelskans "Do-It-Yourself" fritt översatt till "gör-det-själv"). Där kan allmänheten på vissa tider komma och skapa, beskrivet med ett citat från textilmuseets hemsida (http://textilmuseet.se/aktiviteter/diy.4.1a969d8142eea09a2980002523.html):

"I Textilmuseets unika yta DIY kan du skapa själv. 
Här kan du experimentera och sätta ditt eget avtryck på kläder,
 hemtextilier eller någonting annat spännande projekt som du håller på med. Här finns symaskiner, vävstolar och mycket annat som du behöver för att skapa något kul. Varför inte designa din egen trendiga stil av återbruk, eller prova äldre tiders kläder i vår enorma garderob."

Textiltryck
Workshopen inleddes med en föreläsning om textiltryck av Berg[1] där hon presenterade ämnet textil för oss och hur man kan skapa med textiltryck. Vi fick fixa ett par tygstycken att göra våra textiltryck på genom att dra loss bitar från ett gammalt lakan. Första momentet jag testade var textiltryck med hjälp av en silkscreen-ram, som är en slags ram där tunn väv är spänd på (Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu, 2010, s. 30).

Man kan klippa ut en schablon i exempelvis papper men jag använde mig av en gammal duk som schablon som jag lade direkt på själva textilen. Jag lade sedan på silkscreen-ramen ovanpå tygbiten och klickade på ett par färger, röd och gul, bredvid varandra. Med hjälp av en så kallad "rakel" [gummiskrapa] förde jag färgen över ramen, minst ett par gånger fram och tillbaka för att färgen skulle fördelas jämnt på textilen. Det blev en härlig blandning av rött, orange och gult. Detta moment med screentryck tycker jag är en mycket passande aktivitet med barn på förskolan då skapande med olika tekniker i diverse material är något eftersträvansvärt att lära barnen utifrån intentionerna med Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2010, s. 7). Jag kommer hädanefter att skriva Lpfö 98/10 när jag syftar på Läroplan för förskolan.

Att använda sig av återbruk av material som gamla lakan och dukar är något som går i linje med förskolans uppdrag som står beskrivet i Lpfö 98/10 (s. 7) - att förskolan ska ge barnen en djupare förståelse av hur vardagslivet kan påverka miljön till det bättre både i nutid och framtiden. Återbruk av gammalt "skräp" är ett tydligt exempel på detta.

Vi fick sedan praktisera textiltryck med olika tekniker, material och redskap. Jag valde bland annat att använda potatis, skumgummi, diverse olika schabloner och olika återvinningsmaterial som hjälpmedel. Det var häftigt att se hur olika material och redskap kunde skapa så olika och unika mönster på textilen.







I förskolans verksamhet kan man tillämpa såväl ovan nämnda trycksätt såsom många andra. Det finns egentligen inga begränsningar för vad som kan användas som tryckredskap för textiltryck. I naturen finns mycket material att ta tillvara på vilket kan ses som en stor tillgång då förskolor ofta behöver vara återhållsamma med inköp. Eftersom att barn dessutom har en förmåga att vara fantasifulla och se möjligheter i det mesta så kan skogens resurser säkerligen skapa ett kreativt tänkande och öppna barnens ögon för att exempelvis kottar och blad kan användas som tryckredskap. Det kan även ses som en inkörsport till ämnet naturkunskap och alla kopplingar man kan göra till detta. Miljötänket är en viktig del av förskolans uppdrag i Lpfö 98/10 (s. 10), och där står det att förskolan ska lägga stor vikt på miljötänket och hur vi använder oss av jordens resurser på ett bra sätt. Detta ser jag att man tillämpar genom att använda sig av naturens tillgångar och material till exempelvis textiltryck.

Björkdahl Ordell mfl. (2010, s. 27) konstaterar att de i sin forskning visar på att barnen utvecklar sin matematiska förmåga genom textila arbeten, de lär sig bland annat grundläggande matematiska begrepp. Barnen lär sig något nytt om de uppmuntras till att reflektera över sitt skapande och det ger en positiv inlärning i ett vidare perspektiv. Det är därför av vikt att barnen får möjlighet att reflektera över sitt skapande. Som förskollärare ska man alltså inte bara fokuserar på skapandet utan låta barn reflektera över sin process genom att exempelvis ställa frågor före, under och efter själva skapandetillfället.

Broderi
Vi fick även avslutningsvis en liten genomgång om broderi och även den tekniken fick vi testa på lite grann i den mån som tiden räckte till. Vilket resulterade i enbart några stygn enligt bilden nedan.


Enligt Björkdahl Ordell mfl. (2010, s. 59) är broderi något man kan tillämpa i förskolans verksamhet då det är lämpligt att börja brodera vid 4-5 års ålder. Att introducera broderi i förskoleverksamheten genom sykort kan vara en lämplig aktivitet. Barnen kan sy på färdiga sykortsmallar eller tillverka/rita egna. Barnen får då utöva inflytande genom att utgå från deras intresse, erfarenhetsvärld, motivation och drivkraft ( Lpfö 98/10, s. 6). Skapande med broderi är helt i enlighet med förskolans uppdrag (Lpfö 98/10, s. 7), där det står att förskolan ska ge barnen utlopp för att skapa med olika tekniker och material.



Referenser:
  • Björkdahl Ordell, S., Eldholm, G., Hagstrand-Velicu, K., Institutionen för pedagogik, University of Borås, Högskolan i Borås & School of Education and Behavioural Sciences 2010, Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande, 1. uppl. edn, Susanne Björkdahl Ordell, Mölnlycke.
[1] Cathrine Berg, Workshop. Textil 1 - tryck och broderi. Borås textilmuseum 2015-09-08

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar