lördag 26 mars 2016

En föreläsning om estetiska lärprocesser

Föreläsningen "estetiska lärprocesser" höll kursansvariga Mats Andersson[1] i. Han inledde att beskriva att estetik handlar om sinnliga intryck/upplevelser och att estetiska lärprocesser betyder lära med kroppen, med sinnena och att det finns olika sätt att lära. Att lära om, i, genom och lära med estetiska uttryckssätt som dans, musik, bild, textil, drama och så vidare (Lpfö 98 rev. 2010, s. 7). Det finns inte ett universalt sätt för barns lärande, barn lär genom att göra, experimentera och känna med alla sina sinnen och hela kroppen, med andra ord lär barn genom att utforska sin omvärld. Estetiska lärprocesser kan sammanfattas genom ett citat från Tjörns kommun[2]:
"Lärande och pedagogik betonar helhetsperspektiv på människan där tänkande,
 kännande, görande och reflekterande ses som lika viktiga delar" 

Estetiska lärprocesser kan innebära: positiv inlärning, utmaning, utveckling, konstformer, kreativitet, nyfikenhet och uppmuntran. 
Ett tips Andersson[1] förmedlade var att inte avbryta barns utforskande, tänkande och görande utan som pedagog stanna upp, ta ett steg tillbaka och fundera på barns lärande i spontant utforskande. "Ska vi begränsa eller bejaka?" var en retorisk fråga Andersson[1] ställde mot slutet av sitt resonemang. Kloka ord där bejakandet känns som den rätta vägen, ett bejakande förhållningssätt gentemot barns idéer och utforskande, att inte bli en nej-sägare[3].

Vi fick avslutningsvis tänka på vilken slags pedagog man själv ville bli och vilka egenskaper som är viktiga i ett lärar- och ledarskap. Vi fick till uppgift att beskriva en särskild lärare som man kommer ihåg med glädje. Jag valde att beskriva en lärare som verkligen brann för det han lärde ut, inspirerande och entusiastiskt illustrerade han det han lärde ut, vågade bjuda på sig själv och hade humor. Tankarna och reflektionerna om vilka våra förebilders lärar- och ledarskapsegenskaper var skrevs upp på whiteboarden. Några exempel: Lyhörd, tillåtande, humor, engagerad, uppmuntrande, varm, positiv, generös, tydlig, omsorgsfull, nyfiken, öppen, kreativ, strukturerad, kompromissbar, ta sig tid, lugn, trygg, lösningsfokuserad och flexibel.

Om man som blivande pedagog använder ett ledarskap/lärarskap som innehåller några inslag av dessa kompetenser och egenskaper så finns goda chanser att man blir både en professionell och framför allt en populär pedagog bland barn, föräldrar och kollegor. Jag tror att lärandet gynnas både för en själv och för barnen om man har roligt när man lär ut/tillägnar sig nya kunskaper. Avslutar med en koppling mellan min reflektion och förskolans styrdokument, läroplan för förskolan 98 reviderad 2010 med några citat:

"Förskolan ska främja alla barns utveckling och lärande samt en livslång lust att lära" (s. 4)
samt att:
"Barns lust att lära ska stimuleras"
(s. 6)



Referenser:

Läroplan för förskolan [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket http://www.skolverket.se/publikationer?id=2442


[1] Mats Andersson. Estetiska lärprocesser. Högskolan i Borås, 2015-09-24


[2] http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:7-h4d1flH5QJ:www.tjorn.se/download/18.3b672a8e12aa9b832368000319/1362066129317/Estetiska%2Bl%25C3%25A4roprocesser.ppt+&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=se


[3] Lärarnas nyheter. Säg inte nej - säg ja. 2005-08-24

http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2005/08/24/sag-inte-nej-sag-ja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar