Fihn[2] förklarade att vi skulle göra ett dramaförlopp med dessa ovanstående aspekter i åtanke. Detta skulle ske i en fiktiv barngrupp, vilken utgjordes av våra klasskamrater. Vi fick även chansen att tillverka egna handdockor men vi tillverkade en gemensamt till vårt dramapass istället. Vårt drama skulle vi sedan redovisa under den tredje dramaworkshopen. När vi inte redovisade skulle vi vara en fiktiv barngrupp i de andra gruppernas drama eller vara observatörer. Vi fick som sagt fortsätta med boken Vinga på villovägar där handlingen var att Vinga och hennes familj flyttat till ett nytt hus och inte hittar hem efter ett besök i affären, då alla hus såg likadana ut. Vår dramatisering började med att Vinga, en färdiggjord handdocka i form av en höna, kom på besök och berättade att hon gått vilse. Hon frågade sedan både hur vi pedagoger och barn bodde samt hur våra hus såg ut, detta fick barnen visa med hjälp av armarna. Sedan introducerade vi vår egengjorda handdocka Björne genom att han berättade att han inte bor i något hus, utan i en grotta. Björne frågade om barnen ville leka björnen sover, vilket vi gjorde efter barnens samtycke. Vi fick sedan konstruktiv kritik från de som tilldelats rollen som observatörer. Vi fick även observera andra gruppers redovisningar samt ge dem konstruktiv kritik alternativt vara en fiktiv barngrupp. En sammanfattning av den konstruktiva kritiken som uppkom var att det är viktigt att fokusera sin blick och uppmärksamhet på handdockan och inte bara kolla på barnen. Ett annat tips var att dockan får "ögonkontakt" med barnen. En tydlighet i sitt ledarskap är också viktigt, att vara väl förberedd och trygg i sin ledarroll.
Jag kommer säkert att arbeta med handdockor någon gång under min kommande yrkesroll som förskollärare. Då kommer jag kunna ta till vara på dessa erfarenheter, tips och kunskaper om dockteater som dessa dramapass gett mig.
Referenser:
[1] Gunilla Fihn. Drama 2 - dockteater. Högskolan i Borås, 2015-10-23
[2] Gunilla Fihn. Drama 3 - ledarskap. Högskolan i Borås, 2015-10-27
[2] Gunilla Fihn. Drama 3 - ledarskap. Högskolan i Borås, 2015-10-27
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar