måndag 21 mars 2016

Drama 2 & 3 - dockteater och berättande

Under dessa två dramaworkshops som Gunilla Fihn[1 & 2] höll i fick vi fortsätta i samma smågrupper som första workshopen samt att vi fick utgå från samma bok, alltså Vinga på vilovägar. Fihn [1] beskrev att dockteater handlar om färg, form, rörelse och riktning. Dockteater beskrevs även fungera som en förlängd arm för kommunikation med barn, det vill säga att man lättare når fram till barnen med hjälp av en handdocka. Viktiga inslag i dockteater är en pedagogs/ledares fantasi- och inlevelseförmåga. Andra viktiga inslag i ett dramaförlopp med barn nämndes, dels att barnen ska få känna tillit till sin egen förmåga och utlopp för sin kreativitet. Ett annat viktigt inslag i ett dramaförlopp är att barnen skulle få möjlighet till samarbete och att både leda och följa.

Fihn[2] förklarade att vi skulle göra ett dramaförlopp med dessa ovanstående aspekter i åtanke. Detta skulle ske i en fiktiv barngrupp, vilken utgjordes av våra klasskamrater. Vi fick även chansen att tillverka egna handdockor men vi tillverkade en gemensamt till vårt dramapass istället. Vårt drama skulle vi sedan redovisa under den tredje dramaworkshopen. När vi inte redovisade skulle vi vara en fiktiv barngrupp i de andra gruppernas drama eller vara observatörer. Vi fick som sagt fortsätta med boken Vinga på villovägar där handlingen var att Vinga och hennes familj flyttat till ett nytt hus och inte hittar hem efter ett besök i affären, då alla hus såg likadana ut. Vår dramatisering började med att Vinga, en färdiggjord handdocka i form av en höna, kom på besök och berättade att hon gått vilse. Hon frågade sedan både hur vi pedagoger och barn bodde samt hur våra hus såg ut, detta fick barnen visa med hjälp av armarna. Sedan introducerade vi vår egengjorda handdocka Björne genom att han berättade att han inte bor i något hus, utan i en grotta. Björne frågade om barnen ville leka björnen sover, vilket vi gjorde efter barnens samtycke. Vi fick sedan konstruktiv kritik från de som tilldelats rollen som observatörer. Vi fick även observera andra gruppers redovisningar samt ge dem konstruktiv kritik alternativt vara en fiktiv barngrupp. En sammanfattning av den konstruktiva kritiken som uppkom var att det är viktigt att fokusera sin blick och uppmärksamhet på handdockan och inte bara kolla på barnen. Ett annat tips var att dockan får "ögonkontakt" med barnen. En tydlighet i sitt ledarskap är också viktigt, att vara väl förberedd och trygg i sin ledarroll.

Jag kommer säkert att arbeta med handdockor någon gång under min kommande yrkesroll som förskollärare. Då kommer jag kunna ta till vara på dessa erfarenheter, tips och kunskaper om dockteater som dessa dramapass gett mig.  



Referenser:
[1] Gunilla Fihn. Drama 2 - dockteater. Högskolan i Borås, 2015-10-23
[2] Gunilla Fihn. Drama 3 - ledarskap. Högskolan i Borås, 2015-10-27

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar