Innan denna dag och dess workshop om vävning var den tekniken för mig personligen enbart förknippad med tyg och trasmattor. Idag har jag fått lära mig att vävning är så mycket mer än det lilla jag kände till sedan tidigare. Under workshopen som leddes av Cathrine Berg [1] testade jag på att väva med andra material än vad jag förut har förknippat med vävning. Jag provade att väva med plast (plastpåsar), presentsnören och givetvis även med just tyg. De olika materialen användes ihop med en vävram. Berg [1] visade oss till en början hur man gjorde i ordning en vävram samt hur man väver.
 |
Färdigvävd matta bestående av olika material |
Något jag tyckte var extra intressant med tekniken att väva är att det kan göras med så många olika material som är återbrukbara samt naturmaterial. Det är alltid bra att kunna visa barnen i förskolan att det går att använda redan befintliga material som finns runtom kring oss, utan att behöva köpa nytt. Det uppmuntrar till ett miljötänk vilket går hand i hand med
Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 7) där det står att man ska sträva efter ett ekologiskt förhållningssätt. När man väver med ovan nämnda material kan man samtidigt förklara för barnen att de bidrar till en bättre miljö genom att använda det som redan finns. Man kan vidare samtala med barnen om naturens kretslopp etc. Man kan dessutom tillverka egna vävramar i naturmaterial , så kallade naturvävar, av exempelvis pinnar. Detta kan göras både på förskolan och i skogen där man också kommer i kontakt med ämnet naturkunskap. Genom att lära barnen vad saker och ting inom vävning samt i naturen heter så utvecklas barnens språkutveckling. Utöver ett nytt ordförråd och nya språkliga begrepp kan barnen även träna på matematiska resonemang (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10) och på problemlösning, vilket enligt Björkdahl Ordell, Eldholm och Hagstrand-Velicu (2010, s. 53) är viktigt.
En stor naturväv inbjuder till gemensamt vävande. Det gemensamma vävandet utvecklar barnens samspel och kommunikation. Lärandet sker såväl mellan barn och vuxna som mellan barnen själva. Barnen lär av varandra. Både generella färdigheter samt språkutvecklingen och den personliga utvecklingen gynnas av samarbete och socialt samspel (Lpfö 98 rev. 2010, ss. 6-7).
Vi fick avslutningsvis under workshopen även testa på att göra knutar och flätor också beståendes av olika material såsom garn, trådar och snören.
 |
Färdigknuten fläta |
Referenser:
- Björkdahl Ordell, S., Eldholm, G., Hagstrand-Velicu, K., Institutionen för pedagogik, University of Borås, Högskolan i Borås & School of Education and Behavioural Sciences 2010, Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande, 1. uppl. edn, Susanne Björkdahl Ordell, Mölnlycke.
[1] Cathrine Berg, Workshop. Textil 3 - vävning. Borås Högskola 2015-12-04
Läroplan för förskolan [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar