"Upptäcka, utforska och upptäcka nya material och kombinera dessa på nya sätt". Han gick sedan igenom begrepp som exempelvis:
- Konkret bild - Man kan se vad det föreställer
- Abstrakt bild - Kan inte se vad som är avbildat
- Statisk bild - Lika mycket information på båda sidor av bilden, balanserad.
- Dynamisk bild - Vrider på bilden för att få in rörelser och linjer.
![]() |
Mats Andersson föreläser och beskriver material |
Vi fick sedan varsin tittruta och fick välja varsin bild och fånga ett motiv i tittrutan som vi sedan skulle utgå ifrån under dagens skapande. Vi fick börja att avbilda tittrutans motiv genom att limma på silkespappersbitar på ett papper.

Vi fick sedan använda diverse olika tekniker och pennor för att återskapa motivet på olika sätt. Mycket givande att använda tittrutor och måla av dem, något jag definitivt tar med mig i min kommande yrkeskarriär som förskollärare!
Sedan fick vi duplicera bilderna genom att skriva ut 15 stycken bilder och bilda diverse olika mönster med dem. Var häftigt att se hur olika mönster man kunde göra med ett och samma motiv! Verkligen något som förskolebarn skulle kunna göra med framgång, att tänka utanför boxen är lite barns signum.
Vi fick även använda olika slags papper och måla med diverse olika färgpennor och kritor, kul att få testa på olika material. Mina erfarenheter från förskolan säger mig att det inte finns alltför varierande slags kritor, färgpennor och tuschpennor. Genom denna workshop[1] har jag fått en bredare kunskap vad gäller skapande och vad det finns för olika material att tillgå.
Under denna workshop[1] har det slagit mig hur många inslag man fått från våra styrdokument, Läroplan för förskolan (98 rev. 2010). Vi har jobbat med matematik genom att ha målat och skapat olika mönster, använt oss av geometriska former. Vi har även använt oss av olika tekniker i bildskapande. Listan kan göras lång!
Jag har fått med mig mycket inspiration till bildskapande med en barngrupp från detta bildtillfälle. Dels att vi fick mycket fria tyglar under detta bildtillfälle, först blev vi introducerade till en mängd material, sedan fick vi individuella uppgifter att utföra, eller om man ville samarbeta. Viktigt att anpassa aktiviteten utefter barnens åldrar och så vidare.
Några slutsatser jag tar med mig till min kommande yrkeskarriär som förskollärare är:
- Våga tänka utanför boxen!
- Processen är det viktigaste, inte resultatet!
- Ha både fria och styrda uppgifter!
Referenser:
[1] Mats Andersson. Bild 1. Högskolan i Borås, 2015-09-21
Läroplan för förskolan
Lpfö 98 [Elektronisk resurs]. [Ny,
rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket. http://hdl.handle.net/2077/30905
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar