söndag 20 mars 2016

Textil - tovning

Denna workshop inleddes med en föreläsning av Cathrine Berg[1] om tekniken tovning. Vi fick bland annat lära oss att man kan tova med ull både två- och tredimensionellt.

tvådimensionell tovning



tredimensionell tovning

För barn kan en lämplig introduktion till tekniken tovning vara att berätta vart ullen kommer ifrån. Sedan kan man sjunga "bä, bä, vita lamm" och läsa barnlitteratur som exempelvis Elsa Beskows Pelles nya kläder för att få in att man till exempel gör kläder av ull. För att barnen ska få mer praktiska kunskaper kan man ta fram otvättad och okardad ull från får. Sedan fortsätter man berätta att ullen både tvättas och kardas innan tovningen tar vid. Kardning av ull sker genom att man för två kardor (kardor ser ut som en slags kam) mot varandra och "kammar" ullen. En lämplig introduktion till tekniken tovning kan vara att barnen helt sonika får "kamma" [karda] ullen. Barnen kan sedan fortsätta att krama färdigkardad ull och såpavatten i handen så de blir som en slags boll (Björkdahl ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu 2010, s. 18). Författarna (s. 17) menar även att det är värdefullt att förmedla och utveckla hantverks- och slöjdtraditioner i förskolan. Detta kan lätt kopplas ihop med förskolans uppdrag i Läroplan för förskolan (Lpfö 98 rev. 2010, s. 6) där det står att förskolan ska överföra ett kulturarv, traditioner och historia till barnen, från en generation till nästa..

Att tova med ull väcker mycket tankar och kan öppna upp till många intressanta samtal i förskolans värld. Tovning kan vara ett uttryckssätt för barn att genom känslor och tankar förmedla dessa konkret genom skapande i ull. Vikten av varje barns utvecklingsförmåga genom olika uttrycksformer beskrivs i Läroplanen (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10). Skapandet främjar såväl barnens finmotorik som fantasi och att samtala om vad de har skapat främjar och utvecklar även språket. Genom tovning i ull kan man skapa olika former och mönster vilket man som pedagog dessutom kan göra en matematisk koppling till. Man kan tala om antal och siffror vilket alltså kan vara ett bra sätt att väva in ämnet matematik på. Att barn får utveckla sin matematiska förmåga är också något som lyfts fram i läroplanen.

Efter dagens worskshop har det ännu tydligare gått upp för mig hur olika viktiga och grundläggande ämnen såsom exempelvis både språk och matematik oftast går att väva in i olika former av skapande. Tekniken tovning som vi idag har arbetat med är en utav många andra skapandeformer som fungerar bra som utgångspunkt för att jobba vidare med barnens holistiska utveckling.

Min färdigställda, tovade Musse Molekyl som jag använde till mitt didaktiska material


Referenser:
  • Björkdahl Ordell, S., Eldholm, G., Hagstrand-Velicu, K., Institutionen för pedagogik, University of Borås, Högskolan i Borås & School of Education and Behavioural Sciences 2010, Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande, 1. uppl. edn, Susanne Björkdahl Ordell, Mölnlycke.
[1] Cathrine Berg, Workshop. Textil 2 - tovning. Borås Högskola 2015-10-20


Läroplan för förskolan [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar