Karlsson[1] menade att det fanns fyra olika tolkningsperspektiv som var:
- Naturen - mimetisk teori
- Konstnären - uttrycksteori
- Betraktaren - kognitiv teori, konst som kunskapskälla
- Konstverket i sig - formalistisk teori
En uppgift vi fick var att gå igenom utställningen lite snabbt för att få några första intryck och ett helhetsintryck. Vi fick sedan skriva ner dem på lappar som vi sedan sorterade, som visas på bilden här nedan.
En annan uppgift vi gjorde var att vi fick välja ut ett konstverk, sätta oss ner tyst och "tala" med det i 5 minuter för att sedan skriva ner tio ord. Vi skulle sedan stryka under det viktigaste. Jag valde ett konstverk som föreställde en gammal skrotig bil, en Ford Taunus. Jag skrev ner: Gammal. Trött. Använd. Sliten. Klassiker. Krockad. Skrot. Återvinning. Återanvändning. Potential.
Vi fick sedan ta del av varandras intryck av de olika konstverken vi valt, det var riktigt kul att redovisa sina intryck för resten av gruppen. Jag kan tänka mig att i en barngrupp hade det varit både lärorikt och intressant för barnen att dela med sig av sina intryck och upplevelser av ett konstverk. Jag tror det hade räckt med att barnen fick välja ett konstverk och sedan beskriva det med några få ord, kanske bara vad det första ordet de tänkte på när de fick se konstverket.
Besöket avrundades sedan med att Sofia höll i en aktivitet med inspiration från boken vit & svart och alla de andra (Sandberg & Sandberg) där vi fick besöka "fjärilslandet".


Några av mina favoritkonstverk från Borås Konstmuseum:
Referenser:
[1] Marie Bendroth Karlsson. Konstpedagogik för barn och andra. Borås konstmuseum, 2015-09-17
- Sandberg, Inger. & Sandberg, Lasse (1986). Vit och Svart och alla de andra, Rabén & Sjögren, Stockholm.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar