Utställningen Textilchock handlade om textildesign som bara genom att vara färgsprakande inbjöd barn utifrån mitt barnperspektiv. Textilmuseet erbjöd många inbjudande miljöer och det fanns även aktiviteter som barn tordes uppskatta. Till exempel så fanns ett bord på barnens nivå där man kunde "pussla" ihop olika mönster med diverse mönstrade träbrickor.
I nära anknytning till detta bord fanns även en vägg täckt med textil som liknade ett lapptäcke där barnen kunde hämta inspiration. Fanns även ett tält som barnen kunde utforska.
Hela upplevelsen av denna utställning var att den innehöll mycket mönster och färger, något som inbjuder till matematik (Läroplan för förskolan 98 reviderad 2010, lpfö 98 rev. 2010, s. 10).
Det fanns även häftiga kläder och ett träd med inslag av textilremsor och under detta träd fanns små barnanpassade färgrika fåtöljer där barnen kunde sitta och vila alternativt smälta alla nya intryck.
Utställningen Stilmedveten medvetandegjorde hur konsumtion och tillverkning av kläder påverkar både miljön och människor negativt i form av miljöpåverkan och ojusta löne- och arbetsvillkor. "Vart är din tröja sydd?" var en station som bestod en världskarta där man skulle sätta ett klistermärke på det land ens kläder är tillverkade i. Detta kan man göra med en förskoleklass, att de får undersöka vart deras kläder är tillverkade i, såklart med hjälp av vuxna som kan läsa om barnen inte kan. Inte helt otippat så var Asien överrepresenterat i antalet klistermärken.
På en bild stod det hur pengarna för en t-shirt man köper i en affär kommer bomullsodlare och sömnadsarbetare till del. Av de 200 kronor som en t-shirt kostade skulle 8 öre (0,04 %) gå till bomullsodlaren och 80 öre (0,4%) gå till sömnadsarbetaren! Detta skulle kunna leda till många diskussioner om rättvisa och mänskliga rättigheter bland barn och pedagoger (Lpfö 98 rev. 2010, s. 4).
En station bestod av att man skulle få en relevant inblick i textilarbetares situation från Kambodja. Detta skedde genom en videobaserad upplevelse där man fick sitta vid en symaskin och se en video från en textilindustri med en berättarröst. Mycket stress och ingen lön.
Textil kraft var en utställning som handlade om den lokala och nationella textilindustrin ur ett historiskt perspektiv samt hur dagens textilindustri och konsumtion påverkar den globala miljön och de fattiga människorna i denna industri
Både gamla textilmaskiner (bilden t.v) visades samt hur tekniken utvecklades undan för undan, detta symboliserat i en station där man kunde se hur kugghjulen drev varandra som sedan drog en kedja (bilden t.h). Berikande erfarenheter för barn, att se hur "enkel" teknik fungerar (Lpfö 98 rev. 2010, s. 10)
"I förskolans uppdrag ingår att såväl utveckla barns förmågor
och barns eget kulturskapande som att överföra ett kulturarv
– värden, traditioner och historia, språk och kunskaper
– från en generation till nästa." - Lpfö 98 rev. 2010 s. 6

"Delaktighet i andras kultur ska bidra till att barnen
utvecklar sin förmåga att förstå och leva sig in i andras villkor"
- Lpfö 98 rev. 2010 s. 6
Fanns även ett tärningsspel där man kunde vara en fabriksägare för en dag, en bra aktivitet för en förskolebarngrupp vid ett studiebesök på textilmuseet. Detta får avsluta och summera mitt studiebesök på textilmuseet.
Referenser:
Läroplan för förskolan [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.
Läroplan för förskolan [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar