lördag 26 mars 2016

Drama 4 - Forumspel & forumteater

Denna workshop inleddes med ett litet föredrag av Gunilla Fihn[1] om forumspel och forumteater. Forumteater beskrevs som en teater som utgår från verkligheten och något som har upplevts, handlingen ska även innehålla en tydlig konflikt. Eventuellt kan en vuxen vara en så kallad "dubblare" som en skugga som bekräftar allt man gör.
Forumspel beskrevs av Fihn[1] som den pedagogiska metoden, en metod för frigörelse och förändring där man ska kunna bjuda på sig. Åskådaren är en aktiv medskapare som kan stoppa dramat och ta en rollkaraktär från någon och ändra den. Det är viktigt att man analyserar situationen innan man går in i handlingen. Man ska veta vilken roll man ska ta och hur man ska agera, ha en klar tanke med sitt agerande. Av vikt är att man ska förändra dramat men ändå förhålla sig till rådande förutsättningar.

Vi fick sedan individuellt skriva ner en konfliktsituation utifrån våra erfarenheter från förskolan på varsin lapp som vi fick lämna in till Gunilla. Dessa lappar delades sedan ut till de olika grupper som vi blev uppdelade i, vi fick fyra konfliktsituationer att välja bland. Sedan skulle vi göra ett forumspel om den händelsen. En rad olika situationer spelades upp, konflikter mellan föräldrar-pedagoger, pedagoger-pedagoger och mellan barn-barn spelades upp. Vi fick gå in och testa på att stoppa och ta diverse olika rollkaraktärer och roller.
Det var väldigt roligt och lärorikt att sätta sig in i olika situationer och antingen försöka lösa konflikterna eller spetsa till handlingen lite extra utefter eget agerande. Små förändringar ändrar mycket, att man ser olika förhållningssätts effekter. Detta gav mig som blivande pedagog mycket då man fick reflektera över både sin och andras roller som aktörer i konflikter och hur man bör och inte bör agera för att lösa dessa.


Referenser:
[1] Gunilla Fihn. Drama 4 - forumteater/forumspel. Högskolan i Borås, 2015-11-24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar