Vi fick ett tips som genererar nya idéer effektivt, att fokusera på det som irriterar dig och försöka hitta på något som löser detta irritationsmoment. Många nya uppfinningar har blivit till på det viset. Vi fick därför komma på sånt som irriterar oss. Jag skrev ner: förlora, rasism, orättvisor, arroganta personer, teknikstrul. Inte något som utvecklade mina idéer till mitt framtida didaktiska material men ett sätt att tänka utanför boxen. Ett didaktiskt material är ett material som ska generera lärande, genomtänkt och planerat utifrån didaktikens vad, hur, varför och så vidare.
Vi fick sedan fundera på ett tema och skriva ner aktiviteterna vi kom på inom det temat. Jag valde vatten, som senare även skulle komma att bli mitt didaktiska material (se inlägget: "Mitt didaktiskt material"). Jag antecknade följande aktiviteter: Vattenrörsbana, vattenballonger/vattenpistoler, gräva kanaler i sandlåda, vattnets tre former (fast, flytande och gas), håva i vatten (upptäcka djurliv i ett vattendrag), vattnets kretslopp,och flyta/sjunka.
Vi fick även fundera på våra olika tillgångar och fick svara på tre frågor som var:
- Vem ÄR jag? (lugn, glad, lyhörd, lekfull, omtänksam)
- Vad KAN jag? (Spela gitarr, sporta, händig, fixare)
- Vem KÄNNER jag? (Familj, vänner, folk inom den kyrkliga sfären)
Utefter sina svar så fick man sedan tänka kring vad man skulle kunna göra för aktiviteter med barn, jag antecknade snabbt ner: musik, önskelåtar, skriva om texter till välkända melodier och tillverka instrument. Alla inom temat musik.
Vi fick fundera på vårt framtida didaktiska material kring sex olika rubriker med efterföljande frågor:
- IDÉN - Varför vill du driva idén?
- SYFTET - Målet, vad vill du uppnå?
- METODEN - Hur ska du göra det?
- INNEHÅLL - Vad ska det innehålla?
- VAR - Inne eller ute?
- VEM - för vem är det viktigt/värdefullt?
![]() |
Vi fick under workshopen en möjlighetskarta utifrån de egenskaper, intressen och kunskaper vi uppfattar att vi har |
[1] Sofia Lidenhed. Idégenerering med fokus på didaktiskt material. Drivhuset i Borås Textilskolas lokaler, 2015-09-15
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar