Under denna föreläsning av Gunilla Fihn som arbetar som dramapedagog på Borås Högskola fick vi en genomgång av diverse begrepp knutna till vår kurs. Inledningsvis gick Fihn[1] in på att förklara att denna termin ska ske på en avancerad nivå och beskrev det som att analysera saker och ting, ställa sig kritisk och "ställa sig utanför" för att kunna vara objektiv till det hela. Att analysera en text innebär att dela upp den för att beskriva samt undersöka varje del kritiskt. Sedan sätts de olika delarna samman igen i olika konstellationer för att göra egna ställningstaganden, värdera och kunna se ett sammanhang.
Fortsättningsvis beskrev Fihn[1] föreläsningens rubrik, där medierat stod för att förmedla något via ett medium, den didaktiska aspektens vad. Multimodalitet betyder de kulturella tillgängliga resurserna, det vill säga den didaktiska aspekten hur man använder det man har till sitt förfogande. Multimodalitet är en kombination av semiotiska resurser, det vill säga olika sätt att uttrycka sig genom talat språk, kroppsspråk, bilder, siffror, bokstäver, gester och genom blickar och så vidare.
Problembaserat lärande nämnde Fihn[1] som den huvudsakliga förändringspotentialen, alltså vad man kan förändra.
Avslutningsvis fick vi en diskussionsuppgift där vi dels skulle diskutera vad föreläsningen berört. Vi skulle även utforma en slags ansökan där vi skulle nämna tre saker vi ville förändra så det blir medierat/multimodalt. Denna uppgift skulle resultera i en slags inledning till ansökan innehållande förändringsförslag till politiker/beslutsfattare.
Referenser:
[1] Gunilla Fihn, föreläsning: Medierat, multimodalt och problematiserat lärande. Högskolan i Borås 2015-09-04
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar