torsdag 3 september 2015

Kursintroduktion med föreläsning och workshop kring didaktiska aspekter på olika material

Idag hade vi först en form av kursintroduktion, eller rättare sagt ett tillfälle med Marie Lundgren att ställa frågor och få svar om höstterminen. Vi gick igenom kursens innehåll och vad den digitala portfolion ska innehålla såsom workshops, föreläsningar, VFU samt studiebesök. Under kursen ska vi även göra eget didaktiskt material som vi ska använda. Jag återkommer om detta längre fram i bloggen.

Vidare följde en kombinerad föreläsning med efterföljande workshop, även detta pass höll Marie Lundgren i. Föreläsningen höll på i ungefär 45 minuter, där Lundgren[1] gick igenom begreppet didaktik och vad det handlar om och hur det ska/kan komma till uttryck när förskolans verksamhet planeras. Lundgren[1] menar att ordet didaktik kommer från grekiskans "undervisa", "lära" och att "tillägna sig". Det är läran om undervisningsmetodiken, undervisningens och inlärningens teori och praktik och undervisningens innehåll och form kopplat till frågorna varför och hur.

Ludgren[1] diskuterade även hur och när barnen lär, såsom i leken, i samspel i barngruppen, i lärande/omsorg/fostran. Vidare betonade hon vikten av att utgå från barns erfarenhetsvärld, barns intressen/motivation och drivkraft att söka kunskaper. Ett temainriktat arbetssätt för att skapa meningsfulla sammanhang är ett sätt att införliva detta i verksamheten. Att barn lär sig även informellt betonades slutligen.

Under workshopen fick vi dela upp oss i mindre grupper om fyra personer samt välja ett didaktiskt material som Marie Lundgren hade tagit med. Vi valde mini-plusplus samt en form av tre-i-rad spelplan. Vi fick fundera ut vad man kunde använda dessa material till i ett didaktiskt syfte. Vi kom fram till att "plusplus" först och främst används i konstruktionslek, vi hade alla erfarenheter av att barn tillverkat bland annat "beyblades" (se: https://en.wikipedia.org/wiki/Beyblade_(toy)), en form av snurra som man leker med eller tävlar vems snurra som snurrar längst tid.

Figurbygge och spelplan

Det gick även att bygga diverse figurer efter instruktioner - att ett barn gör en figur som de andra ska göra likadan, utan att se hur barnet gjort, alltså att barnet får förklara hur hen gjorde samt vilka färger som användes. Då får barnen använda matematiska begrepp som lägesord, former och färger. Sortering i färg går även att göra i de olika facken på spelplanen. Det går även att använda materialet till att spela med, tre-i-rad till exempel. Sammanfattningsvis så var "plusplus" bra till många olika sätt men våra erfarenheter av materialet var att det mest fanns tillgängligt på förskolor i den fria leken och användes inte i någon uppstyrd aktivitet.
Workshopen avslutades med att vi i de olika grupperna fick presentera våra tankar hur man kunde använda de olika materialen på, detta skedde på engelska då två utbytesstudenter från England har anslutit till vår klass, mest i praktiska moment som workshops. Detta medförde en extra utmaning att berätta om sitt material på engelska.

Referenser:
[1] Marie Lundgren, föreläsning/workshop: Didaktiska aspekter på olika material. Högskolan i Borås 2015-09-02

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar